مجله خودرو دنده معکوس

مجله الکترونیک خودرو دنده معکوس از آبان ماه 1395هجری شمسی فعالیت خود را در زمینه ی خودرو آغاز نمود.

مجله خودرو دنده معکوس

مجله الکترونیک خودرو دنده معکوس از آبان ماه 1395هجری شمسی فعالیت خود را در زمینه ی خودرو آغاز نمود.

تست و بررسی شورولت کامارو 2013rs

مقدمه:

مدتی بود برای مساعد شدن هوای رشت لحظه شماری می کردیم تا هرچه زودتر دوربین را آماده کرده و به محل استراحت قلچماق محبوب آمریکایی برویم.

در متنی که برای خوانندگان عزیز می نویسم اصالت آمریکایی را حفظ می کنم و از تمام واحد های اندازه گیری صحیح خودرو ها یعنی واحدهای آمریکایی استفاده خواهم کرد.(فوت پوند،مایل،اینچ و...)
پیشنهاد می کنم اگر راجع به خودرو های امریکایی سررشته ندارید  به کمک موتور جستجوگر گوگل تبدیل واحد های آمریکایی را بیاموزید.

تاریخچه:
کامارو بی شک یکی از محبوب ترین خودروهای ساخت بشر می باشد که دست پخت کمپانی جنرال موتورز تحت برند شورلت است؛ کمتر کسی وجود دارد که حداقل یکبار هم اسم کامارو به گوشش نخورده باشد.
کامارو به منظور رقابت با فورد موستانگ در ۲۹ سپتامبر ۱۹۶۶میلادی روی خط تولید رفت و به عنوان مدل ۶۷ به فروش رسید و در طبقه بندی خودرو های آمریکایی گاه پونی و گاهی ماسل کار (خودروی عضلانی) نامیده می شود.
تولید کامارو تا سال 2002 در چهار نسل ادامه داشت و در همین سال تولیدش متوقف شد؛ یکی از دلایل اصلی این رخداد افت فروش کامارو ها با پلتفرم F بود، کمی بعد نام کامارو روی مدلی مفهومی زنده شد و سرانجام از ۱۶ مارس ۲۰۰۹ تولید نسل پنجم با پلتفرم ZETA آغاز گردید.

نکات ظاهری:
شورلت کامارو نسل پنجم محبوبیت خاصی بین مردم مخصوصا جوانان دارد.
خطوط گیرنده و جذاب چهره ای خشن آفریدند تا کامارو به انسان ها یادآوری کند هرگز به چشم یک اسباب بازی به آن نگاه نکنند.
البته اگر از جامعه آمریکایی باز راجع به کامارو سوال کنید قطعا اولین گزینه مورد علاقه آنها مدل های ۱۹۷۲-۷۳میلادی خواهد بود و بعد مدل های ۲۰۱۰میلادی به بالا میتواند گزینه محبوب باشد.
اگر چرخی به اطراف کامارو بزنید حفظ اصالت را به شما یادآوری خواهد کرد.
مدلی که به بررسی آن پرداختیم مدل RS(رالی اسپرت) می باشد که دارای سقف کانورتیبل از جنس برزنت با رنگ مشکی است؛ البته این سقف به رنگ بژ (نخودی) هم قابل سفارش است.
خطوط قرمز رنگ (برچسبی) روی کاپوت ها خود نمایی می کنند که با رنگ مشکی خودرو تضاد جالبی به وجود می آورند و به خشن تر جلوه دادن این قلچماق می افزایند.
*رینگ های ۲۰ اینچی این خودرو نیز توسط مالک، مشکی رنگ شده بودند.*

(نمای عقب)

(نمای جلو)

(نمای کلی از عقب و سقف بسته)

(نمای کلی از عقب و سقف باز)

(نمای چراغ عقب)

(نمای کلی جلو با سقف باز)

(نمای سقف در حال باز شدن)


کابین:
بی صبرانه درب کامارو گشوده می شود و سوار می شویم؛ صندلی ها شما را در بر می گیرند و به لطف استایل کلی کابین، هر جثه ای که داشته باشید از بیرون خودرو ریز و کوچک دیده خواهید شد.
پنجره های کشیده و آینه بغل های خاص کامارو با دید نسبتا خوبی که به شما می دهدند به علاوه تنظیمات خوب صندلی برای افراد قد کوتاه، مکملی می شوند تا امید خود را برای راندن این قلچماق از دست ندهید، فقط می بایست با ابعاد و زوایای این خودرو به خوبی آشنا شوید که این اصل برای راندن اکثر خودرو های غول پیکر آمریکایی حیاتی است.
قبل از اینکه به خوبی کابین کامارو بررسی شود دست خود را به سقف نزدیک می کنیم تا قفل سقف را با استفاده از اهرم مخصوص باز کنیم، اکنون با نگه داشتن دکمه ی مخصوص که نزدیک اهرم تعبیه شده سقف خودرو بدون صدای آزار دهنده طی ۱۵ ثانیه جمع می شود.
* برخی انتظار دارند این سقف مانند برخی خودرو های کروک کاملا داخل صندوق پنهان شود؛ اما جالب است بدانید کامارو از دسته خودرو هایی است که سقف جمع شده در پشت خودرو قابل ملاحظه می باشد و به اصطلاح آن را کالسکه ای می نامند.*
وقتی سقف جمع شد صندلی های عقب بهتر نمایان می شوند؛ طبق بررسی هایی که انجام دادیم و عکسی که قابل ملاحظه است فضای صندلی های عقب در صورتی که سقف بسته باشد مناسب افراد قد بلند نیست و در حالت بی سقف کمی قابل تحمل تر خواهد شد اما باز هم آنطور که باید جادار نیست.
برای کابین کامارو از پلاستیک خشک( با جنس خوب) ، پارچه و مقداری چرم مرغوب با دوخت نخی استفاده شده؛ در کل نا امید کننده نیست.
وقتی به امکانات کامارو توجه کردیم مواد سازنده کابین بی اهمیت شدند.

(نمای کابین از بالا)

(صندلی های عقب)

(مقایسه فضای صندوق با سقف باز و بسته)

(نمای داشبورد خودرو)

(نمای پشت آمپر)


امکانات:
 کامارو می تواند خریدارانی که به وجود آپشن اهمیت می دهند را وسوسه کند.
فرمان با طراحی اسپرت مجهز به شیفتر های تعویض دنده و تنظیمات کروزکنترل، بلوتوث و صدا ، دکمه غیر فعال سازی ESP ،سیستم اعلام فشار باد تایرها از پشت آمپر، سیستم صوتی BOSTON، صفحه نمایش ۷اینچی لمسی مجهز به GPS و سیستم CHEVROLET MYLINK با امکان استفاده گفتاری بدون نیاز به لمس، رادیو AM/FM/XM/CD/MP3 ،پورت USB، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب ، اپلیکیشن های مخصوص موبایل و سیستم اتولایت از امکانات جالب این مدل از کامارو هستند.


فنی و سواری:

قلب تپنده ی کامارو آر اس ۲۰۱۳ موتور LFX شش سیلندر با حجم 217ci(اینچ مکعب) می باشد که به گیربکس 6L80 اتوماتیک شش سرعته (سفارشی) متصل است، در نتیجه این خودرو قدرتی معادل با 323hp در 6800rpm  و 278lb-ft در 4800rpm گشتاور تولید می کند.
وقتی دنده را در حالت D قرار می دهیم فرمان تلسکوپی کامارو کمی سفت عمل می کند و حس خوبی را به راننده همراه با هندلینگ ایمن و قابل اعتماد در سرعت های بالا ارائه می دهد.
همچنین ترمز های ضد قفل کامارو نیز عملکرد خوبی داشتند.
نکته ای که لازم به ذکر است آرام بودن کابین می باشد به این معنا که سرعت خودرو کمتر از مقداری که هست حس می شود.
زمان صفر تا صد اعلام شده در بروشور کامارو 6.4 ثانیه است و حداکثر سرعت اعلام شده در پیست برای کامارو با جعبه دنده اتوماتیک 130مایل بر ساعت و برای کامارو با جعبه دنده دستی 155مایل بر ساعت می باشد.

(نمای موتور 6 سیلندر خودرو)


ایمنی:

کامارو دارای کمربند ایمنی سه نقطه ای و شش عدد کیسه هوا می باشد.
طبق آزمایش های ایمنی کامارو در برابر ضربه از تمام جهت ها، پنج ستاره کامل ایمنی را دریافت نمود.

نکات مثبت:
+ کامارو تا سال ۲۰۱۳میلادی توانست حافظ اصالت خود باشد و ویژگی های اجداد خود را از نظیر موتور و گیربکس قدرتمند، هندلینگ عالی، سواری با شکوه و طراحی جذاب را باز هم به طرفداران ارائه دهد.

نکات منفی:
- دید کم شیشه عقب، فضای کم صندلی های عقب، شاید برخی رانندگان با دید آینه های بغل هم مشکل داشته باشند، چالاک نبودن هندلینگ.

مصرف شهری 19mpg
مصرف بزرگراه 29mpg
مصرف ترکیبی 22mpg

وزن  3769lb
طول 15ft
قیمت همین خودرو: 140.000.000تومان

لینک  ویدیوی های خودرو در آپارات:

(صدای اگزوز)

http://www.aparat.com/v/aNYvs

(کلیپ ساخته شده)

http://www.aparat.com/v/YqBCF

تشکر ویژه داریم از نمایشگاه پدیده به مدیریت آقای همایون مهربان که خودرو را در اختیار مجله دنده معکوس قرار دادند.

عکس و متن: پوریا پوررسولی
امیدوارم لذت برده باشید

تست و بررسی چری تیگو 5 (تیپ های لاکچری و لاکچری اسپرت).

مقدمه:

** از مخاطبین عزیز پوزش میطلبیم  چرا که طبق نظرسنجی قرار بر این بود ابتدا  تست و بررسی هیوندای i40  و بعد تست و بررسی چری تیگو5 انجام گیرد که متاسفانه به دلیل مشکلاتی که داشتیم مجبور شدیم  ابتدا به سراغ چری تیگو5 برویم  و متاسفانه پروسه بررسی هیوندای i40 بعد از آپلود شدن دو تست قدیمی باقی مانده ( کامارو-بیوک) شروع خواهدشد.**


با توجه به سوالات متعددی که مردم راجع به چری تیگو5 دارند، شرایط فراهم شد تا با تست و بررسی این خودرو بتوانیم پاسخگوی سوالات باشیم و بتوانیم تیگو5 را با زبانی ساده به خوانندگان عزیز معرفی کنیم.
لازم به ذکر است این متن بدون هیچ گونه تنفر از خودرو های چینی و کاملا صادقانه نوشته شده و تمام نکات مذکور حاصل بررسی دو دستگاه چری تیگو5 با تیپ های لاکچری و لاکچری اسپرت می باشند.


ظاهر:
تیگو با ارائه سه تیپ متفاوت قصد دارد تمام سلایق را به خودش جذب کند.
با بررسی دو تیپ لاکچری و لاکچری اسپرت  که در اختیار ما بود دریافتیم که تیگو با اضافه کردن مقداری چاشنی ظاهری مانند رکاب، فلاپ های دور بدنه، ضربه گیر سپر وجلو پنجره (به اصطلاح رنجرووری) که چند میلیون تومان قیمت تمام شده را بالا می برند توانسته خود را تبدیل به خودرویی جوان پسند کند.(البته فروشنده اظهار داشت ترمز های این دو تیپ نیز با هم تفاوت دارند که اطمینان کامل از این موضوع نداریم).
تیگو5 با ظاهر اصلی و ساده خود کمی عقب مانده نسبت به سال تولیدش به نظر می رسد.
چراغ های جلو دارای دیلایت های ضعیفی هستند که ممکن است مجبورتان کند چند دیلایت خریداری کرده و به خودرو اضافه کنید.
چراغ های عقب  نیز به گفته مردم کپی شده از پورشه کاین می باشد؛ اما با کمی تحقیق درمی یابیم که دلیل این شباهت می تواند به  اعضای تیم طراحی خودرو مربوط باشد !!
بله همینطور است !!  هاکان ساراکوقلو  طراح سابق پورشه از اعضای طراحی چری تیگو5 بود.
در قسمت عقب خودرو که روحیه خشن تری نسبت به جلو دارد مقداری برآمدگی طاقچه مانند بین شیشه عقب و درب صندوق وجود دارد که با جیلی امگرند ایکس7 شباهت دارد.

شیشه های به اصطلاح لچکی عقب تیگو5 نیز هنگام پارک دید خوبی به شما ارائه نمی دهند.

(نمای جلو تیپ لاکچری اسپرت)

(نمای عقب تیپ لاکچری)

(نمای جلو تیپ لاکچری)

(نمای عقب تیپ لاکچری اسپرت)

(قسمت کناری تیپ لاکچری)

*اما در انتهای این بخش نکاتی هستند که می بایست ذکر شوند.*

 اگر نسبت به خودرو حساس و ریز بین هستید نکات زیر هنگام خرید تیگو5 کمکتان خواهد کرد که طی بررسی میلیمتر به میلیمتر دو دستگاه تیگو5 صفر کیلومتر جمع آوری شدند:
1-درب خودرو ها سفت و با صدای ناخوش آیندی از سوی لولاها باز و بسته می شدند.
2-جنس جلو پنجره مدل لاکچری اسپرت که از خودرو های رنجروور الگو برداری شده و از پلاستیک ساخته شده واقعا نگران کننده است؛ با کوچکترین برخورد امکان ترک خوردن یا خرد شدن آن وجود دارد، حتی جنس آرم متصل بر جلو پنجره برچسب می باشد.

3- با نگاه به قسمت بالای تکه ی ابتدایی رکاب مدل لاکچری اسپرت که به گلگیر جلو متصل است نوعی سوراخ (فاصله) مشاهده شد.


4- در بعضی قسمت هایی که فلاپ های بدنه به درز های بدنه خودرو منتهی می شوند مشاهده کردیم فلاپ ها مقداری بیرون زدگی داشتند.

5- درز های سپر عقب یکی از خودروها بیرون زدگی داشتند.

کابین و امکانات:
وقتی که سوییچ را تحویل بگیرید متوجه می شوید که تیگو5 دارای سیستم استارت بدون کلید است و هنگام سوار شدن  توسط دکمه باز شدن قفل بدون کلید  نظر شما نسبت به تیگو5 جلب خواهد شد.

جنس کابین ترکیبی از پلاستیک و چرم است اما به لطف طراحی خوبی که دارد خسته کننده نیست ضمن اینکه، شرکت چری برای آنکه وجه اسپرتی را برای این کابین فراهم آورد از دوخت قرمز رنگ در فرمان، دسته‌دنده و صندلی و استراحتگاه‌های دست بهره برده است؛ همچنین امکاناتی از نظیر صفحه نمایش لمسی 7اینچی،تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت  تنظیم جداگانه برای هر دریچه، ورودی هایAUX/USB ، سانروف، کروز کنترل و تنظیمات سیستم صوتی روی فرمان، سنسور و دوربین عقب وصندلی برقی 6جهته راننده  برای تیگو5 در نظر گرفته شده اند که این امکانات در دو تیپ لاکچری و لاکچری اسپرت یکسان می باشند.

(گنجایش صندوق: 370 لیتر)

فنی و سواری:

قبل از اینکه راجع به اطلاعات دقیق فنی تیگو5 تحقیق کنیم تصمیم به رانندگی گرفتیم تا همانند کسی باشیم که قصد دارد تیگو5 را خریداری کند و چیزی از آن نمی داند.
تیگو5 خودرویی آرام و بی صداست و نمی تواند برای جوانان لحظات هیجان انگیزی رقم زند.
 حالت اسپرت آن هیچ تفاوتی با حالت نرمال نداشت و پدال گاز همچنان حساسیت نشان نمیداد و با درجه ی دور موتور هماهنگی نداشت، همچنین صدای موتور نیز تغییر نکرد.
لذت سواری تیگو5 نه نرم و نه خشک است فقط می توان گفت ناامید کننده نیست (البته تجربه گذر از چاله های شهر با سرعت بالا را با تیگو5 نداشتیم.)

پس در نتیجه از تیگو5 با گیربکس  cvtاتومات 7 سرعته و موتور چهارسیلندر دولیتری اش که می تواند قدرت 139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه و گشتاور 182 نیوتن متر در 4300-4500 دور در دقیقه را به چرخ های جلو منتقل کند، انتظار سرکش بودن نداشته باشید که تیگو5 نهایت سرعت 165 کیلومتر بر ساعت را به شما ارائه می دهد.


ایمنی:
شاید بهتر باشد از نظر ایمنی تیگو5 را چینی خطاب نکنیم زیرا که دارای 5ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین می باشد اما متاسفانه دو تیپ لاکچری و لاکچری اسپرت که در اختیار ما بودند تنها از دو کیسه هوا بهره می‌بردند.
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)/سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)/سیستم کنترل پایداری (ESP) که به گفته مراجع رسمی فقط در تیپ لاکچری قرار داده شده؛ اما دکمه ای برای آن یافت نکردیم و احتمال می رود که این سیستم مانند برخی خودرو ها به صورت اتوماتیک فعال شود./سیستم ضد لغزش (ASR) فقط در تیپ لاکچری/سیستم ترمز اضطراری (EBA) فقط در تیپ لاکچری/سیستم کنترل مستقیم گشتاور موتور (DTC)  فقط در تیپ لاکچری/سیستم کمکی حرکت از روی سراشیبی (HHC)  فقط در تیپ لاکچری و کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای برای سرنشینان جلو و عقب از امکانات ایمنی تیگو5 می باشند.


نکات منفی و مثبت (از نظر مجله دنده معکوس و منابع دیگر):

-  اگر بخواهید انتظار یک شتاب عالی و قدرت خوب را از این خودرو داشته باشید باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. بنابراین در قسمت موتور شما با یک خودرو معمولی روبرو هستید. انتظار عملکرد ضعیف در سربالایی‌ها با توجه به وزن خودرو، دور از ذهن نیست. بد نیست کمی مقایسه در این خودرو بکار بگیریم، فاصله زمانی عرضه جک اس5 با تیگو5 نزدیک به چند ماه است؛  جک اس5 با همین حجم موتور و به لطف توروبو کوچک خود حدود ۱۷۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. از همین مقایسه کوتاه ضعف موتور تیگو5 مشخص می‌شود. البته هدف ما تبلیغ جک اس5 نیست...

- طراحی این خودرو در قسمت جلوپنجره و چراغ‌های جلو  کمی قدیمی است؛ هرچند به ادعای شرکت سازنده طراحان این خودرو از جمله برترین طراحان خودرو در جهان هستند ولی این دلیل نمی‌شود که همه از چهره این خودرو رضایت داشته باشند.

- نمونه اصلی این خودرو تجهیزات فراوانی دارد اما نمونه تولیدی (فول) در داخل ایران برخی آپشن‌ها مانند: گرمکن و سرد کن صندلی، نشانگر باد لاستیک ها TPMS و آینه‌های تاشونده برقی را ندارد.

- یکی از دلایل محبوبیت خودروهای شاسی‌بلند، فضای بیشتر در داخل کابین است، اما شما در تیگو ۵ فضای زیادی را در قسمت عقب مشاهده نخواهید کرد و ممکن است برای افراد قد بلند یا چاق راحت نباشد.

- عملکرد ضعیف صفحه نمایش تیگو5 که توسط برخی از مالکان هم اعلام شده بود.

-کیفیت بد مونتاژ با توجه به نکاتی که در قسمت "ظاهر" ذکر کردیم و کیفیت بد رنگ خودرو با توجه به عکس هایی که در فضای مجازی پخش شده بود.

+شرایط فروش و خدمات پس از فروش خوب

+امکانات خوب و قابل قبول  برای این بازه قیمتی

+مدل فیس لیفت با ظاهر به روزتر معرفی شده.

+تیگو5 دیدخوبی بر محیط به راننده ارائه می دهد و تسلط بر دماغه جلو عالی می باشد.

+عایق بندی خوب و کیفیت خوب سیستم صوتی

+مصرف ترکیبی 8.9 لیتر در صد کیلومتر و استاندارد آلایندگی یورو5

قیمت مدل لاکچری اسپرت ۹۷.۴۰۰.۰۰۰
قیمت مدل لاکچری ۹۲.۲۰۰.۰۰۰

تشکر ویژه داریم از نمایشگاه پدیده به مدیریت آقای همایون مهربان که خودرو ها را در اختیار مجله دنده معکوس قرار دادند.


کلیپ  کوتاه این خودرو با حداکثر کیفیت 1080 داخل صفحه آپارات دنده معکوس قابل مشاهده است.

لینک:
http://www.aparat.com/v/SxW8X